arrow_upward arrow_upward

A čija je ona?

Zahvaljujemo Kristini Ercegović, MBA, serijskoj poduzetnici, vlasnici www.zeneinovac.com i Business cafea, na blogu za Poduzetnički centar Ragan koji je prvenstveno namijenjen ženama u poduzetništvu, a koje Kristina Ercegović svesrdno potiče i profesionalno savjetuje. Bez obzira na spol, vjerujemo da je ovaj stručan i zanimljiv tekst koristan svima.

Kad su me zamolili da napišem blog za Poduzetnički centar Ragan, odlučila sam pisati o ženama u poduzetništvu. Danima sam razmišljala što reći, a da se o tome već nije 100 puta isto reklo, pa sam odlučila na jednom mjestu osvijestiti nekoliko bitnih faktora koji utječu na uspjeh žena u poduzetništvu.

 

Od malog poslića sa strane do ozbiljnog biznisa

 

Žene često, kako se to stručno kaže, razmišljaju na malo, odnosno ne razmišljaju dovoljno veliko tj. konkretno. U praksi pokreću neki kako one kažu mali poslić sa strane, ma samo da nisu u minusu, da si pokriju troškove i da si mogu priuštiti ljetovanje, školovanje i nešto ništa luksuzno. Nekad sve to i preraste u biznis, ali u glavi ostane nebitan, mali, jer naše patrijarhalno društvo kaže suprug je taj koji ozbiljno zarađuje, ona se igra sa strane. Društvo istovremeno i pita – ma čija je ona, odakle njoj to sad? Ako je uspjela sigurno ima bogatog muža, tatu ili ljubavnika.

Petina svih poduzetnika su žene i trećina svih obrtnika. Nikad nije bilo bolje vrijeme za startati biznis za oba spola, posebno za kolegice. Jer nema neovisnosti i slobode bez financijske neovisnosti.

No, žene kad se izračuna koliko dnevno rade (ne računajući besplatan rad kod kuće koji uključuje kućanske poslove, brigu o djeci i starijim članovima obitelji, a koji na tržištu iznosi 4500 eura mjesečno i ¾ otpada na žene) i koliko zarađuju (većina ženskih biznisa ima neto dobit oko 10 000 eura) satnica ispada manja od studentske.

Ima li smisla sve to da bi se zarađivali kao studentica? Ne bih rekla. Može se pametnije.

Možemo raditi ono što volimo, možemo iz hobija napraviti biznis, možemo strast pretvoriti u posao, možemo kreirati jedan ili više izvora (pasivnih) prihoda, a možemo se i ozbiljno primiti posla i sustavno ga izgraditi i skalirati pa i prodati, ako to želimo. Ja sam to napravila već dva i pol puta. I pomažem drugima da to naprave, isplati se kako god gledamo. Ja bih uvijek preporučila taj drugi pristup, no nije to za svakoga kao što nije ni poduzetništvo, već samo za 3 do 5% populacije. No uvijek baš uvijek se posao može (iz)graditi pametnije, osvijestiti svoje prednosti, pametno izabrati klijente i nišu, biti svjestan svojih posebnosti, sistematizirati i automatizirati poslovanje, izabrati vrhunske ljude i tada nam dolaze sinergijski rezultati.

 

(NE) VIDLJIVA

Žene često puno rade, ne bi da se nameću, šta one imaju za reći, nisu još spremne, još jedna edukacija i još jedna pa će onda.

Jure u vrtiće i razvažaju djecu po aktivnostima, uče s njima i zato nemaju vremena za networking, za evente i sl. Za rad na biznisu, a ne samo u žrvnju operative tj. u biznisu.

Čekaju da ih netko sam otkrije, pročita misli, prepozna.

No nitko još bar da znamo nije razvio moć čitanja misli. Moramo se jasno predstaviti publici kroz web i na stotine drugih načina i u svim prilikama znati reći tko smo što radimo, koji problem kupcima rješavamo i kakvu oni korist od toga imaju te zašto da netko angažira nas, a ne nekog drugog.

 

OSJEĆAJ koliko mislimo da vrijedimo i zaslužujemo

Završila sam Money and You tečaj u Americi i kasnije mi je mentorica, vlasnica, rekla: znaš Kristina što je presudan i najveći faktor, što ima najveći utjecaj na to koliko ćemo uspjeti i imati novaca? Naš vlastiti osjećaj, kako vidimo sebe, koliko mi mislimo da vrijedimo i zaslužujemo.

E pa sad se sjetimo unutrašnjeg kritičara koji kaže da nikad nismo dovoljno dobre, bolujemo od perfekcionizma i eto nam rezultata.

Dakle, paziti kako razgovaramo sa sobom. Tu je početak promjene. Dovoljno smo dobre. Vrijedimo i zaslužujemo. Savršenstvo ionako ne postoji.

 

ODNOS S NOVCEM

Dok se žene koje rade za nekog drugog bore s manjom plaćom i manjkom samopouzdanja i nedovoljnim poznavanjem pregovaračkih vještina, poduzetnice imaju puno to je meni samo 5 minuta, propuštene i nenaplaćene prodaje, previše davanja najčešće i krivim klijentima da bi im dokazale svoju vrijednost. Uz to često imaju i nenaplaćenih računa, jer tu je i sram i nelagoda

 

USPJEŠNA I SAMA

E ovo je tema o kojoj se premalo govori. Mnoge žene platile su svoj uspjeh raspadom brakova, i bolestima. Ima rješenja i za to. Samo ću citirati jednu predsjednicu Uprave poznate hrvatske kompanije koja je gostujući na jednom od mojih Business cafe – evenata na pitanje iz publike što je najvažnije za uspjeh žene u poslu, odgovorila – pametan izbor oca vaše djece.

 

ISCRPLJENA

Žene su danas, a najviše poduzetnice, prije svega iscrpljene. I sve to nema smisla. Jer se može raditi manje i pametnije te imati više. Najviše u smislu kvalitete života i posla.

Trebamo sebe staviti na prvo mjesto, biti dobro a ne dobre, pokušavajući biti dobra curica i svima oko sebe ugađati. Prilagodite svoj posao svom životu, a ne obrnuto.

I ne moramo svi izgraditi ogromne biznise. Mali divovi su ključ gospodarskog uspjeha. Što god da izaberemo ne moramo se iscrpljivati do krajnjih granica. Postoji bolji i pametniji način.

 

BRUTALNO DELEGIRANJE, to je put do pravog biznisa. Često spominjem u svojim edukacijama i javnim nastupima baš taj izraz, brutalno delegiranje, jer želim naglasiti da sebi ostavimo posao koji volimo, koji jedino mi možemo obaviti i onaj koji donosi najveći doprinos firmi. Sve ostalo prvo treba vidjeti treba li uopće napraviti, ako da, kako se može sistematizirati, automatizirati, delegirati ili outsourcati.

Prvi korak nađite si dobru desnu ruku i delegirajte sve administrativno marketinške poslove koji se moraju odraditi.

Kaže se da je za uspjeh u poslu važno s kim se okružimo, obavezno, jedno od najpotcijenjenih stvari je važnost networkinga.

Dakle, dobar knjigovođa, dobar odvjetnik no u novije vrijeme i dobar psihoterapeut plus rekla bih osoba za kuhanje, spremanje i pisanje zadaća s djecom itekako pomaže da dobijemo na vremenu, a to je najvažniji resurs.

Imati vremena za raditi ono što volimo, biti s kime želimo, gdje i koliko želimo, e to je krajnja mjera uspjeha i koliko smo zaista bogati, bez obzira na spol. Vrijeme. S kime ga i kako provodite?

Kristina Ercegović, MBA, serijska poduzetnica, vlasnica www.zeneinovac.com i Business cafea