arrow_upward arrow_upward

Poduzetništvo s učinkom – Budućnost počinje danas

Zahvaljujemo Heleni Matuši, direktorici Poduzetničkog centra Krapinsko-zagorske županije, što je napisala blog za Poduzetnički centar Ragan i podijelila s poduzetnicama i poduzetnicima svoje misli o temi poduzetništva s učinkom te načine na koje potonje možemo postići.

 

Unatrag dvije godine aktivno sam surađivala s raznim partnerima u Hrvatskoj na pripremi novog financijskog mehanizma koji za cilj ima potaknuti ulaganja investitora u tvrtke koje uz profit ostvaruju i društveni učinak. Kao potpuni amater u sferi društvenog poduzetništva, istražujući i analizirajući statistiku poduzetništva u Hrvatskoj i Europi, a promišljajući o temeljnim postavkama i ciljevima poduzetništva, postalo je jasno da poduzetništvo s učinkom predstavlja srebrnu nit u poduzetničkom ekosustavu.

 

Preoblikovanje kapitalizma za poticanje stvarnih promjena

Kako bismo potaknuli razvoj društvenog poduzetništva i otvorili vrata rizičnog kapitala, projektom Business Angels Impact Fund kroz 2021. i 2022. godinu pomogli smo 100 startupa da osmisle svoju „društvenu“ komponentu. U tom procesu osluškivali smo i investitorsku zajednicu koja je, tada, upravo „impact“ doživljavala kao prijetnju stvaranju većih povrata svojih ulaganja. No, kada promislimo o polazištu poduzetništva – kreiranje rješenja za probleme ljudi ono nas – pozitivan učinak poslovanja, uz generiranje povrata u klasičnim financijskim okvirima – bio je oduvijek sastavni dio uspješnih i održivih poduzetnika. Sir Ronald Cohen, u svojoj knjizi UČINAK – Preoblikovanje kapitalizma za poticanje stvarnih promjena – upravo isto potkrjepljuje kolažom svog profesionalnog i osobnog razvoja kojim je došao do te spoznaje. Cohen govori: Ne možemo promijeniti svijet ako ulažemo više novca u zastarjele koncepte koji više ne funkcioniraju. Potrebni su nam novi koncepti i novi pristupi. … Učinak treba ugraditi u srce našega društva i treba ga postaviti u sredinu našega ekonomskog sustava. Naš središnji sustav potiče odluke koje se temelje na tome kako zaraditi što više novca uz najmanju razinu rizika. No moramo prijeći na sustav koji potiče stvaranje što više novca, ali na način koji je u skladu s postizanjem najvećeg učinka i s najnižom razinom rizika.“

 

Nova generacija SOCIAL – TECH poduzetnika

Stanford Social Innovation Review u članku Social-Tech Entrepreneurs: Building Blocks of a New Social Economy*, preispituje je li moguće, uz nove tehnologije, stvoriti održivo, otporno gospodarstvo usmjereno na čovjeka koje postiže različite ciljeve — uključujući rast, uključenost i jednakost? Nove smjernice javnih politika “Industrija 5.0”, koje je objavila Europska komisija, daje pozitivan odgovor. Ovdje se pojavljuje novi poduzetnički žanr – SOCIAL-TECH ENTREPRENEUR iskovan vrijednostima društvenog poduzetništva i potaknut tehnološkim mogućnostima, koji je spreman zaliječiti ekonomske i društvene rane nanesene pandemijom, ali predstavlja i moguć odgovor na globalnu krizu koju očekujemo u narednim kvartalima.

Društveno-tehnološko poduzetništvo ima za cilj razvoj i implementaciju rješenja vođenih tehnologijom za rješavanje društvenih potreba. Društveno-tehnološki poduzetnik također iskorištava tehnologiju ne samo da bi dijelove svog poslovanja učinio učinkovitijima, već i da potakne razornu promjenu u načinu na koji se rješava određeni društveni problem – i to na način koji štiti ekonomsku održivost. Drugim riječima, SOCIAL TECH poduzetnik zadovoljava društvenu potrebu kroz tehnološke inovacije na financijski održiv način.

 

Kako tehnologijom poduprijeti učinak?

Ekonomija i poduzetništvo s učinkom, korištenjem novih tehnologija, može stvoriti veće financijske prinose, ali i generirati veću dobrobit za zajednicu. Korištenjem tehnologije možemo stvoriti nova rješenja za društvene probleme, ali pomoći i u skaliranju već postojećih rješenja. Tehnologijom podupiremo izbor pojedinca da krene u poduzetništvo, ali i doprinosimo održivosti društvenih poduzetnika te povećavamo financijska ulaganja.

  1. NOVA RJEŠENJA – tehnologiju možemo koristiti za nove poduzetničke poduhvate za rješavanje društvenih problema – i to bržu realizaciju rješenja koja, možda, ne bi postojala u drugim okolnostima. Primjer je korištenje robota i senzorike kako bi se povećalo samostalno funkcioniranje pojedinaca ili moguća personalizirana skrb bazirana na prikupljenim podatcima u realnom vremenu – primjer: MEGI personalizirani chatbot za mjerenje vaših vitalnih funkcija s naglaskom na kardiovaskularni sustav.
  2. RAST – tehnologija omogućava da se rješenja u što kraćem vremenu omoguće za što veći broj korisnika na što većem području.
  3. KO-KREACIJA – tehnologijom omogućujemo uključivanje većeg broja građana / članova zajednice u rješavanje specifičnih problema. Putem dijeljena tehnologije, moguće je građane (posebice one marginalizirane) uključiti u više ekonomskih i društvenih procesa.
  4. ODRŽIVOST – Tehnologija jača ekonomsku održivost modela društvenog poduzetništva i često utire put većoj ravnoteži između društvene i poslovne logike.
  5. INVESTICIJSKI POTENCIJAL – nova generacija social-tech poduzetnika može potaknuti društvene poduzetnike da postanu spremniji primiti investiciju za razvoj svog poslovanja. Uz ponudu društvenih inovacija na krilima nove tehnologije, rađa se i generacija impact investitora koji su spremni izgraditi hibridni lanac vrijednosti usmjeren na učinak.

 

Revolucija učinka

Industrija je ključni pokretač društveno-ekonomskog rasta i razvoja,  generator je radnih mjesta, povećanja izvoza i uvođenja tehnoloških promjena u sve sfere života. Kako bi se omogućila učinkovita industrijska tranzicija u niše s višom dodanom vrijednošću, uz provedbu sektorskih javnih politika, potrebni su daljnji napori kroz kombinaciju regionalnih, inovacijskih i industrijskih politika kako bi se u regionalna gospodarstva unijela strukturna promjena. Startup poduzetništvo u regionalnim ekonomijama igra veliku ulogu u ekonomskim procesima. Oni stvaraju više radnih mjesta što insinuira više zapošljavanja, a više zapošljavanja znači poboljšano gospodarstvo. Štoviše, start-up pridonosi gospodarskom razvoju povećanjem inovativnosti i poticanjem konkurencije. Ukoliko u ovu kombinaciju uključimo društveno poduzetništvo, odnosno poduzetništvo s učinkom, svjedočit ćemo novoj ekonomskoj revoluciji koja se zalaže za inovativna rješenja te remećenje i promjenu sadašnjih modela djelovanja, baš kao što je to učinila i njezina prethodnica – tehnološka revolucija (Cohen, 2020).

 

*Ovaj blog temelji se na podacima iznesenim u članku. Cijeli članak pročitajte na https://ssir.org/articles/entry/social_tech_entrepreneurs_building_blocks_of_a_new_social_economy#

Helena Matuša, direktorica Pouzetničkog centra Krapinsko-zagorske županije